Het onderbewustzijn: De extra dimensie om bewoners in beweging te krijgen in de energietransitie

In de energietransitie is de techniek traditioneel dominant. Als de techniek het kan leveren en de rendementsberekening klopt, dan is de veronderstelling dat de bewoners het willen. Beetje kort door de bocht, maar toch.
Share on print

Natuurlijk is er langzamerhand wel meer aandacht voor de bewoner ontstaan. Bewoners worden meer betrokken en overtuigd met rationele argumenten: ‘het levert geld en meer comfort op, het werkt dus … doen!’. Uit onderzoek blijkt dat zelfs als je de bewoner aanbiedt om zijn woning gratis geheel te verduurzamen, zonder zorgen, zonder kosten. Dat zelfs in dat geval nog maar 33% ‘ja’ zegt tegen dat ideale aanbod. En, zet je schrap, zo’n feest gaat het niet worden. De energietransitie, het verduurzamen van de woning is en wordt niet gratis en gaat niet zonder aandacht, uitzoeken en doorbijten. Dus het meekrijgen van de bewoners in de energietransitie is – op zijn zachtst gezegd – nog een enorme uitdaging.

Laten we daarom stilstaan bij de vraag ‘missen we nog iets’, ‘kunnen we nog iets anders, iets extra’s inzetten om bewoners te mobiliseren?’. We kwamen uit bij het onderbewustzijn. Sta even stil bij de uitdrukkingen: ‘dat voelt niet goed’, ‘ik moet het op me laten inwerken’, ‘ik moet er een nachtje over slapen’. Dat gaat allemaal niet over ratio, maar over gevoel. Heeft dat miskende potentie? Experts vergelijken de omvang (en potentie) van het onderbewustzijn met een drijvende ijsberg. De ratio steekt met een klein deel nog net boven het water uit. Het dominante onderbewustzijn is de massa onder water. En dat onderbewustzijn is dominant. Of, zoals Freud aangaf, ‘bij echt belangrijke beslissingen denk ik niet na. Dat doe ik alleen bij minder belangrijke zaken’

Laten we het maar positief benaderen. Het geeft hoop dat dit onderdeel met zoveel potentie nog nauwelijks is ingezet. Er is dus nog verbetering mogelijk in het mobiliseren van de bewoners. En die verbetering is nodig om de verduurzaming te versnellen.

In een serie artikelen verkennen we hoe het onderbewustzijn als EXTRA DIMENSIE kan worden ingezet. Dat gebeurt met de betrokkenheid van een groep gedragsexperts, in combinatie met de praktijkervaring en inzichten vanuit JungleSounds. Benut de extra dimensie van het onderbewustzijn en volg deze serie. Vragen of suggesties mail naar info@junglesounds.nl.

 


 

DE EXTRA DIMENSIE: Met steun van ECF (European Climate Foundation) is medio 2021 een groep experts bijeengebracht in het kader van ‘DE EXTRA DIMENSIE’. Met deze groep experts gaan we in op de potentie van het onderbewustzijn voor de energietransitie. In de komende periode brengen we in een serie korte artikelen delen van die verkenning naar buiten. Lees vooral mee, want we waren verbaasd. Niet alleen over de potentie die het betrekken van het onderbewustzijn lijkt te hebben, maar zeker ook dat dit eigenlijk nog nauwelijks wordt toegepast.

De experts van de EXTRA DIMENSIE zijn: Prof. Dr. Victor Lamme, Professor at the University of Amsterdam, Brain and Cognition / CEO of Neurensics, Prof. dr. Edith Smit  Professor at the University of Amsterdam Persuasive Communication, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Dr. Lise Jans Assistant Professor at Rijksuniversiteit Groningen, Environmental Psychology, Ronald Voorn Senior Lecturer/Researcher Consumer Psychology and Marketing at Hogeschool Utrecht & Universiteit Twente, Igno Notermans Advisor & Researcher at DRIFT Erasmus University – Sustainability Transition, Rene Schellekens Senior Consultant Energy Transition and Energy Poverty at Netherlands Enterprise Agency (RVO), Karlijn van den Broek Postdoctoral Researcher at the Copernicus Institute of Sustainable Development.

Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Ook interessant:

SlimWonen App voor medewerkers

Het is tijd voor een écht slim cadeau voor medewerkers, geen chocolade of badschuim, maar een App die iedere dag helpt om thuis minder energie te verbruiken.
De App valt als feestelijke, gepersonaliseerde kaart bij je medewerkers op de deurmat en ze kunnen direct aan de slag.
Betrek het hele bedrijf bij duurzaamheid en laat afdelingen tegen elkaar strijden met de functie ‘wedstrijdje’.
Creëer impact en geef je medewerkers de SlimWonen App cadeau!

Lees verder

UpDate

Het is de logische stap om ook de medewerkers te betrekken bij de verduurzaming.
Dat wordt gewaardeerd en draagt bij aan verbondenheid met het bedrijf en de collega’s.
Uit onderzoek blijkt bovendien dat de werkgever hierin een de nadrukkelijke potentie heeft van influencer.
Kort gezegd als de werkgever een sterk profiel en inzet laat zien op duurzaamheid, dan heeft dat ook invloed op de medewerkers, die verduurzamen dan makkelijker mee.

Lees verder